Chengdu, a great way to discover China.

In China kende ik eerlijk gezegd alleen maar de bekende plekken als Beijng en Shanghai. Totdat KLM een paar jaar geleden als enige maatschappij in Europa rechtstreeks naar de stad Chengdu ging vliegen. Ik werd nieuwsgierig. Chengdu is de hoofdstad van de provincie Sichuan en gelegen in zuid west China. Met een zes daagse trip op mijn rooster vroeg ik mij af: “Wat heeft Chengdu allemaal voor mogelijkheden? “

Ik ging op onderzoek uit en via tips van collega’s en wat research via internet kwam ik er al snel achter achter dat Chengdu naast haar eigen bezienswaardigheden ook een prima uitvalbasis is voor prachtige trips zoals:

• Een bezoek aan het terracotta leger in Xi’an (wereld erfgoed)
  • Gaan er dagelijks vluchten vanaf Chengdu Shuanglui International Airport naar het inspirerende Lhasa, Tibet.
  • Een bezoek aan de Giant Buddha in Leshan (wereld erfgoed)
  • Vliegen naar Guilin en vanuit daar naar het prachtige karstgebregte in Yangshuo bewonderen.

Omdat het zo’ n mooie lange reis was ben ik samen met vier andere collega’s naar Yangshuo gegaan. Het is een klein toeristisch plaatsje gelegen aan rivier de Li. Welke bekend staat om het landschap dat bestaat uit 100-200 meter hoge Torenkarst. Heuvels die gevormd zijn door het oplossen van de omliggende kalksteen in het water. Sprookjesachtig.
Via een tip van een collega kwamen we in contact met de goedlachse lokale gids Hui. Zij zou deze twee dagen ons een bijzonder stukje China laten zien.

Fietsen door nostalgische plaatsjes

Yangshou lady

Omdat we meteen na aankomst onze spullen hadden gepakt en de vliegtickets en trip hadden geboekt kwamen we pas laat in Yangshou aan. We sliepen in een prima hotelletje aan de rivier. De volgende ochtend zagen we pas hoe gezellig en sfeervol dit plaatsje was. We zijn gaan ontbijten in het Drifters Backpack café. Prettig want Engelse menukaart beschikbaar. Daarna zijn we samen met Hui gaan fietsen (fiets huren kost nog geen 1 euro!) door nostalgische dorpjes en langs mooie tempels richting Moon Hill. De sfeer was werkelijk fantastisch. Ik heb er zeer mooie bijzondere mensen ontmoet en mogen fotograferen.

Discovering a great part of China.

China girl

Dag twee begonnen we met een Tai Chi les in het park. Vervolgens met de lokale bus naar het nabij gelegen dorp Xingping. Na een bezoek aan de markt gingen we aan boord voor een tochtje langs het karstgebergte over de Li Rivier. Heel bijzonder. De laatste dag van onze trip brachten we door in Chengdu. Bezocht ik de Wenshu Yuan Temple en proefde ik een beetje van de Tibetaanse sfeer in de buurt bij Jinli Pedestrian Street. Chengdu is speciaal. Het biedt je veel mogelijkheden om een mooi gedeelte van China te mogen ontdekken.

Xiexie! (= dank je in het Chinees)

Deze blog is ook op 22 december 2014 in het engels gepubliceerd op KLMblog:

Valerie studied Arts and loves to discover great cities, events, cultures, exhibitions, movies, concerts and lovely places around the Globe. Valerie started her Blog DareSheGoes so people can get Inspired by her Photography, choice of Music and Personal stories.